12/24/2008

Definisi Bisnis Wholesale Telekomunikasi Menurut Ovum

 
Wholesale is the provision of communications infrastructure, facilities and services to intermediaries for sale to other parties. The sector is undergoing major change, as new customers emerge and new products and services develop. Wholesale no longer just encompasses commodities such as bandwidth and minutes, but also customised services, which can be infrastructure, transport, managed data, access, MANs, voice or e-services. For the new breed of wholesalers, the mantra is 'Anything that can be retail can be wholesale.'

As the industry matures further - in both fixed and mobile sectors - being all things to all customers simply does not work. The traditional direct relationship that telecom operators had with end customers is being replaced by a number of indirect relationships as new intermediaries enter the supply chain, buying in various wholesale components, repackaging them with their own products, and selling them on to end users or other intermediaries. Wholesale has become a critical element in this new industry supply chain and will only grow in importance over the coming years.

While the 'traditional' areas of wholesale remain important elements in the sector, new areas for wholesale products and services are opening up. New types of wholesale customers are also entering the frame, including non-telco intermediaries, mobile service providers and xSPs. It is vital that telecom operators look to and address these opportunities.

Terjemahan bebas:

Wholesale (Grosir) adalah penyediaan infrastruktur komunikasi, fasilitas dan layanan kepada perantara (intermediary) untuk dijual lagi kepada pihak lainnya. Sektor ini sedang mengalami perubahan yang besar, karena pelanggan baru bermunculan dan produk2 baru dikembangkan. Wholesale tidak lagi hanya meliputi komoditas seperti bandwidth & menit (trafik), tapi juga layanan terkastamisasi, yang bisa berupa inftrastruktur, transport, pengelolaan data, akses, MAN, suara atau layanan2 elektronik (e-service). Bagi para wholesaler baru, semboyan yang berlaku kini adalah: "Semua hal yang bisa di retail dapat di wholesale".

Sebagai industri yang telah mapan - baik di sektor fixed maupun mobile - memberi semua hal kepada pelanggan tidak akan selalu berhasil. Hubungan langsung antara operator telekomunikasi dengan pelanggan akhir (end customer) akan digantikan dengan sejumlah hubungan tidak langsung, ketika beberapa perantara memasuki rantai bisnis, membeli berbagai komponen secara wholesale, dan mengemasnya kembali dengan produk mereka sendiri, kemudian menjualnya kepada pelanggan akhir atau perantara lainnya. Wholesale akan menjadi elemen kritis dalam industri rantai pasokan (supply chain) dan akan tumbuh di tahun-tahun mendatang.

Sementara wholesale tradisional tetap merupakan elemen penting di sektor ini, area-area baru untuk wholesale produk dan layanan semakin terbuka. Tipe2 baru pelanggan wholesale juga memasuki , meliputi intermediari non operator telekomunikasi, penyedia layanan seluler dan xSPs. Adalah penting agar operator2 telekomunikasi melihat dan mengambil kesempatan/peluang ini.

(Ovum adalah konsultan telekomunikasi internasional)

0 Komentar:

Post a Comment

<< Home